jentera pas

Dalam membina cinta negara ianya sangat berkait rapat dengan jati diri, perasaan kasih, kesetiaan dan pengorbanan rakyat terhadap negara serta pemimpin secara menyeluruh. Rasa cinta itu terkumpul dalam erti kata dasar iaitu taat setia yang tidak berbelah bahagi. Rasulullah SAW bersabda:

Mafhumnya: “Barangsiapa yang mentaatiku, maka sesungguhnya dia telah mentaati Allah. Dan sesiapa yang mengingkariku, maka sesungguhnya dia telah mengingkari Allah. Juga sesiapa mentaati pemerintahku, maka sesungguhnya dia juga mentaatiku, dan sesiapa yang mengingkari pemerintahku, maka sesungguhnya dia telah mengingkariku.” (Hadith al- Bukhari)



Followers

03/07/2012

Elok Kerajaan Tangguhkan Operasi Lynas


Kilang Lynas di Gebeng, Kuantan iaitu kilang memproses nadir bumi yang menjadi antara keperluan paling penting di dunia hari ini bagi penghasilan barangan berteknologi tinggi, masih lagi menjadi kontroversi.  

Tidak keterlaluan jika dikatakan Lynas menjadi mangsa politik pihak pembangkang yang ketandusan isu.  Tidak mengejutkan juga jika Lynas menjadi mangsa percaturan pihak luar untuk memastikan Malaysia tidak mampu memecahkan monopoli pemrosesan nadir bumi oleh negara China.  

Setakat hari ini, kesemua pakar-pakar, pertubuhan-pertubuhan berkenaan atom dan nuklear antarabangsa serta jawatankuasa khas yang ditubuhkan untuk menilai tahap keselamatan Lynas telah sepakat menyatakan bahawa kilang tersebut selamat.   Bukan itu saja, malah infrastrukturnya juga disahkan sebagai jauh lebih canggih dari kilang-kilang yang sama dengannya, di negara maju.

Namun, pihak pembangkang yang memakai penyamaran ‘pencinta alam’ tetap berdegil menolak keputusan tersebut.  Sebaliknya, mereka terus berhujah menyatakan Lynas adalah tidak selamat dan terus melaung-laung kata-kata ini tanpa berasaskan apa-apa bukti.

Sedikit sebanyak, hujah mereka berjaya menimbulkan keraguan di kalangan rakyat sekitar Indera Mahkota dan Kuantan.   Dan sudah tentulah kita tidak mahu rakyat walau di mana jua merasa ragu-ragu walaupun sedikit dalam hal ini.

Oleh itu, kita lihat tidak ada salahnya jika kerajaan mengambil sedikit masa untuk memberi ruang kepada rakyat meneliti isu ini dengan lebih mendalam.

Tidak menjadi satu kerugian jika kerajaan mengarahkan Lynas agar menangguhkan operasi sehingga keadaan benar-benar tenang.  Atau dalam erti kata lain, hanya meminta mereka berhenti sejenak dan bukannya berundur ke belakang mahupun membatalkan terus.

Tidak boleh dinafikan bahawa penduduk-penduduk sekitar kilang tersebut sedikit sebanyak tetap mengalami kesan psikologi akibat dihasut dan disogok dengan berbagai versi mengenai Lynas oleh pihak pembangkang.

Oleh yang demikian, kita perlu bijak mengambil langkah untuk menjelaskan dan benar-benar meyakinkan mereka mengenai bukti-bukti saintifik yang menunjukkan Lynas adalah selamat.  Ini boleh dilakukan dengan mengadakan sessi penjelasan dan penerangan secara berperingkat di kalangan penduduk setempat.  Selain itu, rakyat juga perlu diberi akses mudah untuk mencari maklumat tepat mengenai Lynas agar mereka tidak merasa tertipu.

Hanya dengan cara ini maka kontroversi Lynas dapat dihentikan sama sekali.  Kita tidak mahu apabila beroperasi nanti, Lynas masih mengalami gangguan dan masih dipolitikkan oleh sesetengah pihak yang gila publisiti dan mempunyai agenda-agenda tertentu.

Dengan ini, kita percaya, menangguhkan operasi Lynas adalah tindakan yang sebaik-baiknya untuk kerajaan, negara dan juga rakyat.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...