jentera pas

Dalam membina cinta negara ianya sangat berkait rapat dengan jati diri, perasaan kasih, kesetiaan dan pengorbanan rakyat terhadap negara serta pemimpin secara menyeluruh. Rasa cinta itu terkumpul dalam erti kata dasar iaitu taat setia yang tidak berbelah bahagi. Rasulullah SAW bersabda:

Mafhumnya: “Barangsiapa yang mentaatiku, maka sesungguhnya dia telah mentaati Allah. Dan sesiapa yang mengingkariku, maka sesungguhnya dia telah mengingkari Allah. Juga sesiapa mentaati pemerintahku, maka sesungguhnya dia juga mentaatiku, dan sesiapa yang mengingkari pemerintahku, maka sesungguhnya dia telah mengingkariku.” (Hadith al- Bukhari)



Followers

12/07/2012


Siapa Akan Isi Baki 30 Kerusi Pakatan Pembangkang?

Kekalutan pembahagian kerusi yang akan ditandingi oleh pakatan pembangkang dalam PRU 13 hingga ke hari ini seakan belum menemui titik noktahnya lagi.

Dalam perkembangan terbaru, Lim Guan Eng selaku Setiausaha Agung DAP mendakwa partinya hanya akan bertanding di sekitar 60 kerusi parlimen sahaja, kurang 30 berbanding jumlah pembahagian yang didedahkan kepada umum sebelum ini.

Rekod PRU 2008 menunjukkan DAP telah bertanding di 47 kerusi dan menang 28 daripadanya dengan majoriti selesa.

Sekiranya angka 60 seperti yang disebut oleh Lim Guan Eng adalah angka 'muktamad', ini bermakna wujudnya peningkatan sebanyak 13 kerusi baru diperuntukkan kepada DAP yang berkemungkinan besar diambil alih dari kuota PKR.

Walaupun kita sedar angkat tersebut masih jauh dari angka sebenar, namun setidak-tidaknya Lim Guan Eng telah mengesahkan DAP semakin menonjolkan dirinya sebagai abang besar yang mampu menentukan corak haluan pakatan pembangkang.

Dalam pada itu, timbul satu dua persoalan bila DAP mengatakan hanya akan bertanding tidak lebih 60 kawasan parlimen, kepada siapa pula baki 30 kerusi tersebut akan diberikan?

Mungkinkah parti-parti lain misalnya SAPP, KITA atau PSM akan diberi tanggungjawab memikul cabaran di baki 30 kerusi tersebut untuk berentap dengan BN?

Jika segala persoalan di atas sukar untuk dijawab oleh pembangkang, nyatalah gembar gembur dakwaan Anwar Ibrahim kononnya proses pembahagian kerusi sesama pembangkang telah lama selesai hanyalah mimpi di siang hari.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...