jentera pas

Dalam membina cinta negara ianya sangat berkait rapat dengan jati diri, perasaan kasih, kesetiaan dan pengorbanan rakyat terhadap negara serta pemimpin secara menyeluruh. Rasa cinta itu terkumpul dalam erti kata dasar iaitu taat setia yang tidak berbelah bahagi. Rasulullah SAW bersabda:

Mafhumnya: “Barangsiapa yang mentaatiku, maka sesungguhnya dia telah mentaati Allah. Dan sesiapa yang mengingkariku, maka sesungguhnya dia telah mengingkari Allah. Juga sesiapa mentaati pemerintahku, maka sesungguhnya dia juga mentaatiku, dan sesiapa yang mengingkari pemerintahku, maka sesungguhnya dia telah mengingkariku.” (Hadith al- Bukhari)



Followers

04/09/2012


SUARAM dibiaya dana asing - petikan Berita Harian


Wang disalur melalui Suara Inisiatif Sdn Bhd sejak 2008

Kuala Lumpur: Siasatan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) mendapati wujud keraguan dan kekeliruan dalam dokumen dan penyata kewangan Suara Inisiatif Sdn Bhd (SISB) yang membiayai Suara Rakyat Malaysia (SUARAM). 

Siasatan juga mendedahkan SISB yang didaftarkan mengikut Akta Syarikat 1965 menyalurkan dana kepada SUARAM, yang didaftarkan sebagai pertubuhan bukan kerajaan (NGO). SISB pula mendapat pembiayaan daripada dana asing sejak 2008. 


 Siasatan SSM mendapati SISB menerima dana daripada empat sumber antarabangsa, iaitu National Endowment for Democracy (NGO di Washington), Open Society Institute (NGO di New York), Southeast Asian Centre for e-Media dan Kedutaan Jerman di Kuala Lumpur.
 Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, berkata SSM mengesyaki SISB melakukan kesalahan mengikut Akta Syarikat 1965 kerana ada aktivitinya tidak mengikut peraturan berkaitan objektif penubuhan syarikat.

SISB terima, salur dana Sebagai contoh, katanya, ada ketika hanya 0.06 peratus pendapatan keseluruhan SISB datang daripada aktiviti perniagaannya, bakinya sumbangan dana luar.

“Ini menunjukkan SISB ditubuhkan untuk menerima dana dan menyalurkannya kepada SUARAM, sedangkan setiap perolehan patut digunakan untuk kepentingan syarikat.

“Jika siasatan kita mendapati ada kes (terhadap SISB), kita akan serahkan kepada Pejabat Peguam Negara kerana ia membabitkan kepentingan ramai,” katanya pada sidang media di Ibu Pejabat SSM di sini, semalam. 
Bagaimanapun, Ismail Sabri berkata keraguan dan kekeliruan itu tidak boleh didedahkan sehingga siasatan selesai sepenuhnya, yang dijangka dalam tempoh sebulan.

SSM kena kritik

 Sebelum ini, SSM dikritik beberapa NGO kerana didakwa gagal bertindak terhadap SUARAM yang mengaku menerima dana dari negara asing.

 Kritikan itu susulan dakwaan SUARAM bukan NGO tetapi sebuah syarikat dikenali SISB. 

SSM bagaimanapun mengesahkan SISB berdaftar mengikut Akta Syarikat 1965 sebagai syarikat perbadanan pada 24 Oktober 2001, dan dianggotai dua pengarah berdaftar iaitu Kua Kia Soong dan Yeoh Seng Gua.

Terima dana asing

 Baru-baru ini, Kua yang juga Pengarah SUARAM mengesahkan NGO itu menerima dana asing.

 Ismail Sabri menjelaskan SUARAM adalah sebuah NGO dan bukan syarikat mengikut Akta Syarikat 1965 atau Akta Perniagaan 1956. Oleh itu, SUARAM tidak tertakluk di bawah bidang kuasa SSM.

 Katanya, sebarang tindakan terhadap SUARAM hanya boleh diambil Bank Negara Malaysia dan Kementerian Dalam Negeri.

“Kedua-dua entiti itu (SISB dan SUARAM) ada kaitan tetapi perlu disiasat dengan terperinci. Bukan siasat dari mana wang itu diperoleh... itu bukan bidang kuasa SSM.

Ikut peraturan

“Siasatan tertumpu sama ada syarikat menurut peraturan kewangan, diaudit, wang masuk direkodkan secara jujur atau pengarah mematuhi tugas fidusiari,” katanya.

 Siasatan SSM mendapati SISB menerima dana daripada empat sumber antarabangsa, iaitu National Endowment for Democracy (NGO di Washington), Open Society Institute (NGO di New York), Southeast Asian Centre for e-Media dan Kedutaan Jerman di Kuala Lumpur.

 Dalam pada itu, Ismail Sabri tetap mempertahankan Ketua Pegawai Eksekutif SSM, Mohd Naim Daruwish yang didesak pelbagai pihak supaya melepaskan jawatan kerana tidak yakin dengan keupayaannya menjalankan tugas.

“Saya mesti mempertahankan CEO (Mohd Naim) saya sebab saya tahu CEO menjalankan tugas... saya tahu apabila Jaringan Melayu Malaysia (JMM) mengeluarkan kenyataan, esok SSM terus mengeluarkan arahan (untuk siasat), jadi apa masalahnya,” katanya. 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...