Antara perkara yang dibincangkan
dalam mesyuarat agung tahunan Persatuan Jawatankuasa Sekolah Cina Bersatu
Malaysia (Dong Zong) yang ke-61 sekali lagi menunjukkan sikap kiasu mereka.
Selama ini, organisasi ini telah menuntut segala permintaan yang tidak
munasabah, tidak praktikal dan juga perkara yang tidak mungkin boleh dilakukan
oleh kerajaan semata-mata untuk memenuhi semangat perkauman mereka. Mereka
menjelaskan bahawa mereka tidak akan berhenti sehingga tuntutan mereka dipenuhi
sepenuhnya. Toleransi dan persefahaman, ataupun rasa hormat seakan-akan tidak
wujud dalam kamus mereka. Patriotik, pembinaan negara, praktikal dan juga
jawapan yang diberikan oleh kerajaan tidak akan didengari oleh mereka.
Dan kita hanya boleh
menggelengkan kepala apabila mereka kini tidak puas hati tentang tempoh kelas
pelajaran Bahasa Malaysia (BM) bagi pelajar darjah 4-6 di sekolah-sekolah rendah
Cina. Pada masa ini, mata pelajaran BM mengambil masa 6 slot bagi jadual waktu
dan akan ditingkatkan kepada 9 slot pada tahun 2014. Dong Zong sudah tentu akan
menentang cadangan ini, dan mendakwa bahawa ianya terlalu banyak. Terlalu
banyak daripada apa? Terlalu banyak Malaysia? Adakah mereka takut bahawa
anak-anak mereka akan menjadi rakyat Malaysia sejati?
Pihak Kementerian semestinya
mempunyai sebab-sebab tertentu dalam membuat cadangan untuk peningkatan slot BM
di sekolah-sekolah Cina, dan ia tidak sukar bagi kita untuk mencari
sebab-sebabnya.
Cuba anda bertanya kepada orang
ramai tentang soalan-soalan seperti berapa kali mereka perlu ulang soalan
mereka setiap kali mereka kepada pekerja Cina di salun rambut, hanya kerana
pekerja tersebut tidak mahir berbahasa melayu, dan juga Bahasa Inggeris.
Dan penulis masih ingat akan
pengalaman penulis menemani rakan ke showroom kereta dan jurujual Cina tersebut
tidak dapat memberikan kami maklumat yang cukup terhadap kereta tersebut dan
juga prosedur pembelian hanya kerana dia tidak menguasai BM dan Inggeris!
Itulah gambaran yang penulis
ingin sampaikan tentang orang Cina di Malaysia. Berani mereka mengangkat diri
mereka sebagai rakyat Malaysia dan juga mahu mendapat hak Bumiputera!
Dan Dong Zong masih lagi berdegil
dan tidak mahu ada sebarang pertalian dengan Malaysia. Guru Cina, Sekolah Cina,
Bahasa Cina, Cina sini, Cina sana. Rasis hardcore.
Negara China pun sedar bahawa
mereka perlu bekerjasama dengan negara-negara dan bangsa-bangsa lain untuk
memperluaskan perniagaan mereka. Walaupun negara tersebut telah berjaya
'menawan' dunia, mereka kini masih lagi bermasalah.
Percaya atau tidak,
syarikat-syarikat di China mungkin berjaya meraih keuntungan yang banyak
daripada perniagaan di seluruh dunia. Namun, mereka mungkin boleh mendapatkan
lebih jika mereka mengamalkan sikap keterbukaan dalam pembelajaran
bahasa-bahasa lain dan budaya luar. Orang-orang Cina tidak boleh menerima
perkara ini, tetapi terdapat hebat tawaran banyak yang hilang kerana masalah
bahasa. Penghantaran yang salah, arahan salah, terjemahan salah, tafsiran yang
salah adalah sesuatu yang agak besar.
Sebagai rakyat Malaysia, kita
mempunyai peluang untuk menyaksikan sendiri sikap kiasu orang Cina. Masalah
yang timbul dari sikap 'kiasu' atau sombong adalah anda lebih cenderung untuk
hilang dari dunia realiti dan akhirnya akan menjadi rugi.
Dong Zong mungkin rasakan bahawa
orang Cina kini cukup kuat dan tidak perlu orang lain untuk membuat keuntungan,
tetapi mereka lupa bahawa mereka tidak akan kehilangan apa-apa tetapi boleh
mendapatkan lebih banyak keuntungan jika mereka bercampur dengan masyarakat.
Sebagai contoh, rakan penulis yang ingin membeli kereta sebentar tadi akhirnya
membeli kereta di syarikat Bumiputera kerana kecewa dengan sikap jurual Cina
dari syarikat yang sebelumnya.
Kesimpulannya, Dong Zong perlu
memilih samada mereka mahu kekal dengan kepercayaan mereka terhadap China atau
mula bercampur dengan budaya Malaysia. Dalam erti kata lain, Dong Zong tidak
mempunyai pilihan tetapi untuk menjadi kurang Cina dan lebih Malaysia, atau
berhenti berjuang untuk mendapatkan hak sama rata, atau lebih baik lagi,
melepaskan kerakyatan mereka
No comments:
Post a Comment